V úterý 24. června se uskutečnil slavnostní galavečer soutěže Česká dopravní stavba a technologie roku 2024. V pořadí již 22. ročník soutěže pořádal Svaz podnikatelů ve stavebnictví a odborná porota v rámci něj ocenila hlavními tituly sedm projektů. Další ceny předávali odborní a mediální partneři. Svého vítěze v online hlasování zvolila také veřejnost a samostatná kategorie patřila soutěžícím z řad studentů vysokých technických škol.

Akce oceňující nejvýznamnější dopravní stavby a technologie realizované v loňském roce se již tradičně konala v impozantním prostoru Fantova sálu na pražském Hlavním nádraží. Mezi významnými hosty nechyběl ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček nebo primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda a řada dalších.

Nejlepší z nejlepších aneb titulové stavby roku 2024

Projektů, které nejzásadnějším způsobem přispěly k rozvoji dopravní infrastruktury v České republice, bylo celkem sedm. Jejich zástupci převzali sošku a titul „Česká dopravní stavba & technologie roku 2024“ z rukou prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy
a ministra dopravy Martina Kupky.

V kategorii Dopravní technologie a inovace porota vyhodnotila jako nejlepší projekty:

  • Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R – Tento komplexní diagnostický systém umožňuje měřit, testovat a garantovat provoz systémů GSM-R a ETCS v heterogenní síti Správy železnic.
  • Rekonstrukce Barrandovského mostu – Díky inovativnímu využití UHPC se podařilo významně prodloužit životnost páteřního pražského mostu a navýšit jeho zatížitelnost.

V kategorie Dopravní stavby ostatní dosáhly na tituly projekty:

  • Elektrifikace autobusové linky 119 – Hojně využívaná pražská autobusová linka obsluhující i Letiště Václava Havla díky elektrifikaci přispívá ke snižování emisí CO2 a dalších škodlivých látek.
  • Obchvat města Opočno – II. Etapa – Obchvat II/298 odvádí tranzitní dopravu mimo centrum Opočna, čímž snižuje hlukové i emisní zatížení města.

Přihlašovatelem oceněného projektu byla společnost M – Silnice a.s.: „Touto stavbou jsme úspěšně navázali na I. etapu obchvatu Opočna, kterou jsme dokončili v roce 2020. Součástí dnes oceněné II. etapy byl i technicky náročný 129 metrů dlouhý most přes Zlatý potok. Velkým přínosem je to, že nová část obchvatu byla předána do zkušebního provozu téměř o rok dříve, než se plánovalo,“ uvedl ředitel oblasti ZÁPAD Petr Novák.

V kategorii Dopravní stavby kolejové (železniční a tramvajové) se taktéž předávala dvě ocenění:

  • Modernizace železničního uzlu Pardubice – Projekt zahrnoval rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky.
  • Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov – Díky rekonstrukci se podařilo navýšit kapacity pro nákladní i osobní dopravu v Praze a zvýšit traťovou rychlost až na 100 km/h.

Udílení titulových cen uzavřela kategorie Dopravní stavby dálniční, v níž nad ostatní vynikl projekt:

  • Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice – Uvedená část obchvatu Českých Budějovic odvádí veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice – Krasejovka, a tím výrazně vylepšuje opravní situaci ve městě.

Koho ocenila veřejnost?

Mezi přihlášenými projekty mohli pro svého favorita hlasovat v online anketě i běžní občané. Ti odměnili největším počtem hlasů Studii proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení. Jde o projekt, který prověřuje scénáře a možnosti eliminace kapacitních limitů pražského uzlu v dlouhodobém horizontu let 2035-2050. Nová koncepce počítá s tím, že do centra hlavního města přivede vysokorychlostní železnici, která v současnosti představuje nejmodernější dopravní systém.

Ceny odborných a mediálních partnerů

Hlavní tituly nebyly jediné, které se během galavečera udílely. Dalším 11 významným projektům předali ceny zástupci mediálních a odborných partnerů soutěže. Ti oceňovali jak technickou, tak společenskou hodnotu nominovaných staveb.

  • Cenu časopisu Stavebnictví získal projekt Rekonstrukce Sepekovského viaduktu na trati Tábor-Písek. Více než stoletému kamennému mostu s 10 klenbami se díky citlivé rekonstrukci prodloužila životnost o další desítky let, aniž by utrpělo jeho původní architektonické řešení.
  • Cenu časopisu Silnice & Železnice obdržel projekt Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim. V rámci něj byl mimo jiné zdvoukolejněn úsek Pardubice – Rosice
    Labem – Stéblová. Výsledkem je zvýšení rychlosti, kapacity i bezpečnosti železniční spojky mezi dvěma krajskými městy.
  • Časopis Skypaper udělil cenu projektu Optimalizace trati Mstětice – Praha-Vysočany. Kromě dvoukolejných a jednokolejných tratí se rekonstruovaly vybrané železniční stanice
    a zastávky. Vznikla také nová zastávka Praha-Rajská zahrada.
  • Česká silniční společnost udělila ocenění novému mostu přes řeku Jizeru před obcí Klášter – Hradiště nad Jizerou. Nový mostní objekt je navržen jako monolitická spojitá dvoutrámová konstrukce o devíti polích s vynecháním pilíře v korytě řeky. Nahrazením původního mostu dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu.
  • ČKAIT v rámci galavečera udělila rovnou dvě ocenění:
    • Cenu pro projektanta získala Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení, která zvítězila i v hlasování veřejnost.
    • Cenu pro stavbyvedoucího získal projekt Rekonstrukce Barrandovského mostu.
  • Primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda předal cenu Prahy projektu Výměny pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad. Technicky komplikované podzemní dílo zahrnovalo mimo jiné i hloubené
    a ražené šachty či přestupní tunel a prorážku do stávající stanice.
  • Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury získala Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Plzeň hl. n. Památkově chráněný objekt výpravní budovy dostal novou střechu i fasádu. Součástí rekonstrukce byla i úprava vnitřních prostor.
  • Ředitelství silnic a dálnic předalo cenu za modernizaci D46 od nultého kilometru po hranici kraje. Komplex staveb řešil jak rekonstrukci stávající dálnice, tak i nové napojení MÚK Vyškov východ a výstavbu nového mostu.
  • Cenu Správy železnic získala rekonstrukce železničního mostu přes vodní nádrž Orlík na trati Tábor–Písek. Most poblíž obce Červená nad Vltavou se stal mostem s největším železobetonovým obloukem v České republice. Jeho rozpětí dosahuje 156 metrů a vzepětí činí 34,7 metrů.
  • Ocenění od Ředitelství vodních cest ČR získal projekt Modernizace ochranných stání služebních plavidel Policie ČR v Praze a Nymburce. Krytá stání – každé pro dvě plavidla – zajišťuje pohodlný přístup k plavidlům za každého počasí.
  • Cenu Ministerstva dopravy ČR obdržel PPP projekt Via Salis D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o historicky první projekt v Česku, který běží podle modelu PPP. Zahrnoval celý proces od financování přes projektování a dostavbu až po údržbu dálnice D4.

Právě Via Salis D4 si posléze vysloužila další komentáře přítomných. Prezident SPS Jiří Nouza nejprve vyzdvihl, že jde o projekt, který má přesah napříč politickými obdobími: „Co se v roli ministra dopravy podařilo zahájit Karlu Havlíčkovi, to úspěšně dokončil Martin Kupka. Rád bych tímto oběma poděkoval za příkladnou spolupráci napříč volebními obdobími. Přesně takhle by spolupráce na projektech podobného významu měla vypadat.

V podobném tónu navázal generální ředitel ŘSD Radek Mátl, který ocenil spolupráci mezi státním a soukromým sektorem. „Je to společný projekt, na kterém se podílela spousta subjektů
i jednotlivců. V České republice bohužel bývá nejsložitější stavbu připravit a prodrat se byrokracií. Ta byla úmorná. Realizace je za odměnu. Jsem šťastný, že se vše podařilo nejen připravit na straně ŘSD, ale poté i realizovat soukromým investorem. Takových projektů by mělo být víc.“

Studenti zazářili bakalářskými a diplomovými pracemi

Významnou součástí České dopravní stavby a technologie je každoročně také soutěž ČDS Student, pořádaná ve spolupráci s tuzemskými technickými vysokými školami a patrony z řad firem působících v oblasti dopravních staveb. Soutěž má za cíl motivovat studenty k většímu zájmu
o dopravní a stavební obory. V době, kdy českému stavebnictví chybí kvalifikovaní odborníci, má nejen symbolický, ale i strategický význam.

„Každý krok, který pomůže směřování studentů na střední odborné a vysoké technické školy, je cenný. Mladé v oboru nutně potřebujeme, potvrdil Karel Havlíček.

Letos bylo ve studentské kategorii uděleno celkem 13 cen, které doprovodily finanční šeky v hodnotách 10 000 – 20 000 Kč.

Výjimečného úspěchu dosáhl Richard Řehulka, student Fakulty stavební VUT v Brně, jehož projekt Lávka podporovaná kabely získal hned dvě ocenění: Jak cenu rektora VUT v Brně, tak i cenu společnosti Enteria, generálního patrona studentské kategorie.

Dobrou zprávou je, že Richard Řehulka může v budoucnu na letošní úspěch navázat. O své profesní budoucnosti má totiž poměrně jasno: „Rád bych se věnoval navrhování mostů a jiných inženýrských konstrukcí, ale taky řešení složitějších právních případů souvisejících s výstavbou
a stavebním řízením,“
komentoval po převzetí obou ocenění.  

Dvojitou cenu získal také Matěj Süsser za svou práci Syntetická pojiva v silničním stavitelství. Získal za ni cenu děkana Fakulty stavební ČVUT a cenu společnosti M – Silnice a.s.

Další ocenění v rámci studentské kategorie byla následující:

  • Cena rektora Univerzity Pardubice: Jiří Zeman – Aplikovatelnost odpadních materiálů do prefabrikovaných betonových konstrukcí
  • Cena děkana DFJP (UPCE): Tadeáš Šustr – Měření a hodnocení protismykových vlastností cementobetonových krytů
  • Cena děkana FSv VUT v Brně: Filip Krobot – Návrh spojky Nezamyslice–Otrokovice
  • Cena děkana FS ZČU v Plzni: Vladislav Ledecký – Návrh pohonu podvozku elektrické vlakové jednotky s vnitřním rámem pomocí PMSM motoru s převodovou skříní
  • Cena děkana FEL ZČU v Plzni: Radim Novotný – Rekonstrukce elektrické lokomotivy
    na hybridní vozidlo trolej-baterie
  • Cena děkana Fakulty dopravní ČVUT: Petr Kugler – Obchvat obce Chodov – přeložka II/2022
  • Cena Sdružení pro výstavbu silnic: Tomáš Váňa – Přeložka silnice I/23 u obcí Předín
    a Štěměchy
  • Cena Subterra a.s.: Lukáš Zeisek – Organizace provozu na trase C pražského metra při přechodu ze současného systému na automatizovaný provoz
  • Cena Správy železnic: Jiří Opočenský – Úprava systému regionálních železničních linek na Liberecku

Důležitost studentské soutěže vyzdvihl Petr Mondschein, předseda České silniční společnosti, která patří k patronům akce. „Jsem nesmírně rád, že Česká dopravní stavba a technologie otevírá prostor i studentům vysokých škol, kteří můžou soutěžit se svými bakalářskými a diplomovými pracemi. Studentská část soutěže je důležitou platformou pro propojení akademického prostředí, praxe a odborné veřejnosti. Společně pak všechny strany můžou rozvíjet kvalitní, moderní a udržitelné dopravní stavby,“ uvedl a doplnil, že i ČSS se mladou generaci snaží motivovat vlastním projektem Young Roads.

Zhodnocením celé akce pak navázal předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Laušman: „Jsem rád, že soutěž Česká dopravní stavba a technologie získává na popularitě. Je to vidět na rostoucím počtu přihlášek vlastních projektů, i diplomových a bakalářských prací. Pravděpodobně to souvisí se skutečností, že se u nás v posledních letech daří připravovat i realizovat velký počet dopravních projektů. To dokládají jak vynakládané finance, tak i množství realizovaných asfaltových směsí. Loni se jich vyrobilo a uložilo téměř 8 milionů tun – bezmála o milion víc než v roce 2023."

Na samotný závěr, v souvislosti s otevřením dalšího ročníku České dopravní stavby, zazněl směrem k organizátorům dotaz, jaké stavby by v dalších letech uvítali mezi oceněnými.

Prezident SPS Jiří Nouza uvedl, že už 25 let sní o severozápadní části dálničního okruhu Prahy. Jasno měl i ministr dopravy Martin Kupka: „Já bych jednoho dne tuze rád ocenil Metropolitní expres pro železniční spojení Prahy a Středočeského kraje. Ten zároveň propojí i letiště a Hlavní nádraží, kam budou směřovat vysokorychlostní vlaky. Přál bych si, aby se tahle vize zhmotnila co nejdříve. A dále bych chtěl, aby v našem státě byla dokončena dálniční síť, po které bude možné pohodlně a rychle cestovat z jednoho konce republiky na druhý,“ uzavřel svou vizi.

Více informací viz www.ceskadopravnistavba.cz

Zdroj: Svaz podnikatelů ve stavebnictví